Francmasonerie
și revoluție.
Premisele
ideologice ale Revoluției Franceze de la 1789
Demersul
nostru începe cu o precizare, credem, necesară: abordând un asemenea
subiect, înainte trebuie analizată sintagma sub care acesta este reflectat în
istoriografie. În prefața monografiei dedicate Revoluției Franceze, N. Liu
definește mai întâi termenul „revoluție“ care, după d-sa, constituie
curent expresia modernă a unei zguduiri politice sau sociale de excepție și a
unor transformări fundamentale, provocată în general de o nemulțumire
colectivă. Firește – adaugă reputatul istoric – nu orice asemenea nemulțumire
duce la revoluție. Constatarea poate fi înăbușită ab initio sau se poate stinge treptat prin dialog, concesii și
reforme când nu culminează printr-o astfel de manifestare de revoltă. Autorul
consideră definiția deosebit de utilă și necesară, întrucât „definițiile date până acum conceptului de revoluție sunt
deficitare adesea tocmai din acest punct de vedere“.[1]
Filosofia
iluministă a înlocuit concepția tradițională despre societate și viață cu un
ideal de fericire socială care se întemeia pe credința în progresul nelimitat
al rațiunii și al cunoașterii. Omul, credeau filosofii Luminilor, își regăsea,
astfel, demnitatea.
Caracterizând pe plan ideologic şi cultural
secolul al XVIII-lea, iluminismul reprezintă un curent care defineşte
concepţia politică, morală şi socială a burgheziei în ascensiune. În domeniul
filosofic, reprezentanţii cei mai importanţi ai iluminismului, enciclopediştii francezi, sunt adepţii
materialismului mecanicist, susţinând cultul raţiunii şi punând un accent
deosebit pe cunoaşterea ştiinţifică a lumii. Conform filosofiei iluministe, lumea a existat ca o
materie activă, ea nu este o creaţie a divinităţii. Materia este, pentru
iluminişti, o realitate obiectivă, care există independent de voinţa omului, în
timp ce superstiţiile nu sunt altceva decât o ignorare a realităţii şi o
desfigurare a principiilor logicii curente. Filosofii iluminişti cred că lumea
şi legile ei pot fi cunoscute, iar cunoştinţele noastre, verificate de
experienţă, sunt autentice. Materialiştii francezi ai secolului al XVIII-lea au
efectuat o critică severă a tuturor instituţiilor politice şi a tradiţiilor
ştiinţifice perimate. Iluminismul apare
pe fundalul contradicţiilor dintre relaţiile capitaliste în formare şi rânduielile
feudale anacronice. Mişcarea iluministă a fost favorizată şi de dezvoltarea ştiinţei
şi apariţia materialismului mecanicist, creându-se astfel premisele ideologice
pentru declanşarea Revoluţiei Franceze. Filosofii iluminişti nu se limitează
însă la aceste probleme abstracte, ci, în sfera dezbaterilor lor intră şi
probleme sociale, politice, culturale etc. Un concept important al filosofiei iluministe este acela al dreptului natural, adică
dreptul individului de a se dezvolta liber în conformitate cu legile naturii şi
ale popoarelor, care deţin adevărata suveranitate şi pot înlătura pe suveranul
lor dacă acesta nu respectă contractul social încheiat între popor şi
el. Alte concepte ale filosofiei iluministe sunt: principiul „monarhului
luminat“, al acelui suveran ideal, filosof, generos şi tolerant, preocupat
aproape exclusiv de binele supuşilor săi şi conceptul de cosmopolitism care
rezumă, de fapt, conştiinţa apartenenţei la întreaga lume, la întreaga
umanitate şi respingerea exclusivismului naţionalist.
La
început, curajul novator aparține mai mult elitei „filosofilor“ și a principilor sau altor
privilegiați sprijiniți pe doctrina acestora despre progres. Pătrunse de noul
spirit, categoriile neprivilegiate ale burgheziei se pronunță pentru lărgirea
drepturilor și a libertăților, uneori până la generalizarea lor.
„Lumina; sau mai
exact, luminile, pentru că nu era vorba de o singură rază, ci de un fascicol
care se proiectă asupra marilor mase de umbră care mai acopereau pământul,
acesta a fost un cuvânt magic pe care epoca l-a spus și l-a respus cu plăcere
(...) Cât erau de plăcute în ochii înțelepților aceste lumini pe care ei înșiși
le aprinseseră; cât erau de frumoase; cât erau de puternice; cât erau de
redutabile pentru superstițioși, vicleni, mediocri! – exclama
profund impresionat Paul Hazard. În
sfârșit, ele străluceau; ele emanau din augustele legi ale rațiunii; ele
însoțeau, ele urmau Filosofia care înainta impetuos. Luminați, iată ce erau
copiii secolului; căci metafora delectabilă se prelungea la nesfârșit. Ei erau
torțe; lampa a cărei licărire le îndruma cursul gândirii lor și acțiunilor lor;
zori prevestitori; ziua; și soarele, constant, uniform, durabil. Înaintașii lor
rătăciseră pentru că fuseseră cufundați în obscuritate, pentru că fuseseră
obligați să trăiască în mijlocul tenebrelor, al negurilor ignoranței, al
norilor care ascundeau drumul drept; erau legați la ochi. Toți fuseseră niște
orbi, dar fiii vor fi copii ai luminii.
Puțin le
păsa că imaginea a fost la fel de veche ca și lumea, și că ea s-a născut poate
în momentul în care fiii lui Adam, speriați de moarte, se liniștiseră văzând
mijindu-se de ziuă. Puțin le păsa chiar că ea a fost teologică: «Eu sunt lumina
lumii, iar acela care mă urmează nu merge în întuneric.» Ei și-om apropriau,
și-o însușeau, ca și cum o descoperiseră. Lumina, luminile, era deviza pe care
o înscriau pe drapelele lor, căci pentru prima dată o epocă își alegea numele.
Începea secolul luminilor; începea Aufklärung
- ul“.[2]
După
L. Blaga, „«luminile», cu accentul ce-l puneau pe ideile raționale, pe transformările și
întocmirile de utilitate, pe o anumită sobrietate și severitate a vieții, nu
fac decât să rostească pe plan de conștiință tendințele de tot mai cert relief
ale burgheziei. În cursul secolului al XVIII-lea, burghezia reușește să devină
un factor de care pretutindeni se va ține seama, iar în Franța ea devine chiar
protagonistul dinamic, care la 1789 răstoarnă în favoarea sa situația socială
și politică“.[3]
Regretatul
istoric D. Prodan definea curentul iluminist ca fiind „ (...) o stare de spirit, un sistem atotcuprinzător de gândire,
asemănător cu al Umanismului, al Renașterii sau al Reformei care îl precedă,
având drept cheie universal-valabilă, menită să deschidă porțile spre toate
tainele naturii și condiției umane,
rațiunea (...)“.[4] „Rațiune, lumină, libertate, progres,
justiție, umanitate, pace, civilizație, fericire (...) sunt lozincile mari care
animă noua gândire umanăcare o ridică la valoare universală. Universalitatea
atotcuprinzătoare, angrenând omul, natura deopotrivă, e acum idealul suprem“.[5]
Ideile
social-politice ale gânditorilor iluminiști sunt o rezultantă sau o derivație
mai mult sau mai puțin directă a filosofiei lor teoretice. Afirmarea
posibilității cunoașterii prin simțuri, ideea că oamenii se bucură de facultăți
mentale relativ egale, elogiul rațiunii ca mijloc de emancipare a indivizilor
și a popoarelor nu reprezintă simple postulate teoretic abstracte, ci principii
fundamentale care vizează modalități de ameliorare a condiției individului și a
întregii societăți.
⃰
Deși
datele sunt incerte și insuficiente, se supralicitează, încă, legăturile
iluminismului cu Francmasoneria. Suspiciunile au, în parte, un temei: pe de o parte, iluminismul
și Francmasoneria speculativă a secolului al XVIII-lea au principii comune,
iar, pe de altă parte, mare parte a iluminiștilor au fost francmasoni.
În secolul al XVIII-lea, Francmasoneria este
un fenomen spectacular prin existenţă, persistenţă, dezvoltare şi amploare. Fenomenul
nu poate fi relativizat ca importanţă imediată şi de perspectivă, el
contribuind la modificări esenţiale ale sensibilităţilor colective în cadrul
unor societăţi precis structurate, rigide, restrictive şi coercitive pentru
individ şi existenţa sa. Contrar formelor şi instituţiilor tradiţionale de
sociabilitate (familie, Biserică, corporaţii, Curtea regală), care susţineau societatea ierarhizată a
epocii, întreaga gamă de noi atitudini comportamentale asociative create sau
dezvoltate în epoca Luminilor (societăţi culturale, academii, saloane,
cafenele) susţin sociabilitatea
ca o dimensiune a vieţii intelectuale.
În cadru particular, Francmasoneria se identifică cu o formă de
asociere privată a indivizilor care împărtăşeau aceleaşi gusturi, valori și
idei. Reflectând spiritul secolului şi militând pentru un nou comportament
social-moral, Francmasoneria devine astfel parte integrantă a noii culturi
specifice epocii Luminilor. În acelaşi timp, ea se manifestă ca un ferment şi
agent al ideilor iluministe, devenind unul dintre mijloacele de identificare a
celor care erau estimaţi ca adepţi sau partizani ai acestora şi, mai ales, un
indiciu al apartenenţei, însuşirii şi fidelităţii faţă de propriile valori
promovate şi transmise sub diverse forme, vizibile sau invizibile, societăţii.
Aşadar, Francmasoneria, ca formă asociativă în cadrul căreia se reunesc
voluntar persoane private pe baza confidenţialităţii mutual consimţite şi
împărtăşite (acceptate) în vederea expunerii publice a reflecţiei lor
raţionale, se integrează noului mental al epocii promovat de „grupul restrâns“
al moderatorilor, formatorilor şi promotorilor „noului discurs despre om“.
Lumea „nouă“ care se naşte, se structurează încă confuz în jurul individului,
fondându-se pe ceea ce se poate numi opinie.
Ea îşi inventează propriile canale de legătură şi comunicaţie într-o societate
în curs de dezagregare. Mutaţiile economico-sociale, profesionale, culturale,
mentale produse în societăţile occidentale europene şi, mai ales, urbanismul,
au drept urmare crearea premiselor unui cadru alternativ favorabil pentru „afirmarea
distinctă a noii sfere publice“, câmp
al reflecţiei critice, în sânul căreia Francmasoneria va primi o faţă modernă şi o
dimensiune mai mult decât europeană. Considerată ca un fenomen protestant,
originalitatea Francmasoneriei constă în faptul că „implementarea ei în
societate nu are nici o legătură cu cea a altor societăţi ale Luminilor, ea
distingându-se prin continuitate, masivitate şi distribuţie“.[6]
Protestanții englezi sunt cei care
pun bazele Francmasoneriei moderne. În ziua Sfântului Ioan, 24 iunie 1717,
membrii a patru loji londoneze, aureolați pentru posteritate cu titlul de
fondatori, se reunesc într-o tavernă și pun bazele Marii Loje din Londra.
Relativ repede, aceasta va încerca să se impună asupra adunărilor masonice
franceze.[7]
Textul fondator, considerat drept carta
universală a masoneriei speculative, îl constituie Constituţiile lui James
Anderson (The Constitutions of the Free-Masons, 1723). Ele pun bazele ideologiei masonice de
valabilitate universală, fixându-i principiile, determinându-i conţinutul şi
miza, oferindu-i în acelaşi timp un nou cadru, dar care reuneşte oameni cu
statute socio-profesionale, convingeri politice şi religioase foarte diverse.
Iniţial, din punct de vedere teoretic, masonul membru al unei loje, în virtutea
titlului său, era „obligat, prin calitatea sa, să se Supună Legii morale, și
dacă înțelege bine Arta, el nu va fi niciodatăun stupid ateu, nici un libertin
nereligios“[8].
Începuturile Francmasoneriei
franceze sunt obscure, Franţa aflându-se, comparativ cu Anglia, într-o notabilă
întârziere. Existența unei loje la Dunkerque, în 1721, este contestată.
Precursorii Francmasoneriei franceze sunt un grup de refugiaţi iacobiţi care,
împreună cu englezi, polonezi, ruşi şi francezi pun bazele, în 1725, după
modelul societăţilor engleze, unei loje sau a mai multora, într-un han din
Saint-Germain-des-Près. Aceste ateliere sunt de obediență catolică și se pun
sub autoritatea ducelui de Wharton care, după ce a fost Mare Maestru al Marii
Loje din Londra, devine astfel primul Mare Maestru al lojelor franceze. Ceea ce
lipseşte acestei iniţiative este reputaţia, instituţionalizarea şi aderenţa. În
decurs de zece ani, ea nu a reuşit să atragă decât 5-600 de membri. Abia în
1728, la iniţiativa şi sub obedienţa Marii Loje a Londrei, se va înfiinţa la Paris (Rue de Bussy) o Loje
a Franţei cu caracter permanent, funcţionând pe baza Constituţiilor lui Anderson. Conjunctural, filiaţia Francmasoneriei
franceze pe filieră engleză, ca de altfel şi a Francmasoneriei europene aflată
în faza de organizare şi expansiune, este dată de avansul şi ascendentul Constituţiilor lui Anderson. Ele se
revendicau drept unică şi universală sursă existentă de referinţă şi unificare
a Francmasoneriei. În acelaşi timp, este favorizată şi de „anglomania“ care a
contaminat societatea franceză în timpul minoratului (1715–1723) lui Ludovic al
XV-lea. În 1735, francmasonii francezi au iniţiative independentiste,
elaborându-şi, la iniţiativa lui Ramsay (refugiat iacobit), primul text
constituţional propriu[9].
În 1738, prima obediență franceză
vede Lumina Eternă: este Marea Lojă a Franței, dizolvată în decembrie 1772. Mai
târziu, în 1773, apare obediența rivală, Marele Orient al Franței, al cărei
succes este considerabil. Marele Orient dorea să stabilească o autoritate
centralizatoare și să instaureze o alegere democratică a reprezentanților
lojelor. În fruntea sa este instalat Louis-Philippe Joseph d’ Orleans
(1747-1793), duce de Chartres, care își va lua din 1792 numele de Philippe
Egalité.
La 8 aprilie 1778, Loja „Cele nouă
surori“ condusă de astronomul Jérôme Lalande are privilegiul de a-l primi ca
ucenic francmason pe Voltaire, în timpul unei ceremonii mondene, în prezența
lui Benjamin Franklin. De altfel, Lalande va fi solicitat să redacteze
articolul „Francmasoni“ din
monumentala Enciclopedie a lui
Diderot și d’ Alembert. El definește Francmasoneria ca pe „o adunare de
persoane alese care sunt legate între ele prin datoria iubirii fraterne, a
într-ajutorării la nevoie și a păstrării unei tăceri de nepătruns asupra a tot
ceea ce caracterizează ordinul lor“[10].
Stimularea recrutărilor şi
expansiunea în ritmuri constante din anii 1774-1780 fac ca Francmasoneria
franceză să se infiltreze pas cu pas în toate categoriile de oraşe, de la cele
mai mici (cu mai putin de 2.000 locuitori), până la cele cu mai puţin de 10.000[11],
într-un ritm de 20 de noi loje anual. „Vârful“ îl constituie anul 1780, când
s-au pus bazele a 40 de nuclee teritoriale. Mişcarea se amplifică în deceniul
premergător revoluţiei, când, cu toate segmentările generate de războiul
coloniilor americane, ritmul de creştere este de 20–40 loje anual. În 1789,
amploarea recrutărilor reprezintă potenţial 1 din 20 orăşeni de sex masculin,
ceea ce înseamnă între 50.000-100.000 de masoni[12] sau 5% din populaţia urbană masculină
(la un efectiv de 28.600.000 locuitori)[13]
organizaţi în 689 de loje, din care 63 în Paris (50 erau însă în adormire)[14].
Comparativ cu alte instituţii de
efervescenţă spirituală ale secolului, Francmasoneria este mult mai deschisă,
din punct de vedere social[15].
„Admişii“ legali, mediile asociative tradiţionale, sunt organizaţii religioase,
culturale, corporative, comunitare, purtătoare ale valorilor specifice unei
societăţi ierarhizate şi structurate în jurul a două imagini centrale
reprezentate de Dumnezeu şi de Rege. Noile forme asociative grupează indivizi
care invocă şi reclamă, în mod natural, idealul egalitar şi meritocraţia, având
drept criterii de referinţă sistemul englez, bazat pe virtuţi liberale.
Egalitatea abstractă şi universală, dar nu absolută, care este un principiu
care stă la baza asocierii masonice „se materializează prin abandonul voluntar
al propriului statut social şi politic al individului aderent“[16]. Membrii săi, proveniţi din rândurile
elitei urbane (nobili, clerici, oameni de litere, profesiuni liberale),
participă la o formă de sociabilitate inedită care valorizează cel mai bine în
epocă sociabilitatea naturală a fiinţei umane. Noua sociabilitate,
instituţionalizată, este construită şi se bazează pe un nou ansamblu de reguli
şi raporturi, diferite esenţial de cele tradiţionale în cadrul cărora individul
se raportează juridic şi ca stare la corpul social ierarhizat căruia îi
aparţine.
Francmasoneria se situează însă la frontiera a
două lumi, ambele ale prezentului: cea a privilegiilor din naştere, bazată pe
respect, ordine, disciplină, şi lumea modernă, în curs de modelare, bazată pe
un nou tip de contract social. Născută în cadrul societăţii „stărilor“, Francmasoneria
contribuie, pe baza propriului cod comportamental şi practici, la „decupajul
interior“ al societăţii de ranguri şi privilegii. Francmasonul are libertatea
de conştiinţă, poate gândi şi exprima că este „un om liber şi prieten deopotrivă
cu bogatul şi săracul“. Apartenenţa la o lojă reaşază/reclasează individul
condiţionat, în cadrul unei noi ierarhii interne închise, instalându-l în
calitatea dezirabilă de om şi cetăţean. Egalitatea reală a membrilor francmasoni
este însă una selectiv elitistă, dacă nu cumva chiar aristocratică,
independentă de diferenţele de condiţie socială, dar respectându-le. Francmasoneria
îşi are refuzaţii (evreii şi negrii) şi excluşii săi, faţă de care discursul francmasonic
este justificativ, făcând referire directă la toţi cei care „prin meseria lor
fără valoare şi rutinardă, lipsită de importanţă şi care nu poate să le asigure
îndestularea necesară“[17]. Acestora, dacă „nu le este permis să
frecventeze societatea civilă, atunci nu este posibil să o facă nici în
calitate de masoni“[18]. „Fraternizarea“ corpului francmasonic cu
„exceptaţii“ fără educaţie şi cu un statut social economic precar nu este o
obligaţie, căci Francmasoneria nu favorizează niciuna din stări. În schimb,
inserţia socială şi deschiderea culturală devin o condiţie nu numai pentru
calitatea de francmason, ci şi a reuşitei individuale, ceea ce devine un merit
personal.
Totuşi, elementul inedit
şi incontestabil pentru lojile francmasonice este faptul că ele reunesc, în
proporţie variabilă, este adevărat, grupuri sociale absente sau aproape absente
din alte medii asociative. Reticenţe manifeste faţă de scopul redării vechii
străluciri a Francmasoneriei prin „a nu admite să facă parte din corpul nostru
decât persoane care să fie stăpâne pe timpul lor şi a căror avere le permite să
contribuie la uşurarea suferinţelor umanităţii“[19], nu au rămas tocmai singulare sau
neînsoţite de critici şi justificări. Totuşi, Francmasoneria aşteaptă „mai mult
de la oamenii care ocupă un loc distins în societatea civilă, decât ne putem
aştepta de la un plebeu“[20].
În secolul al XVIII-lea, mutaţiile culturale
produse la nivelul societății au un caracter laicizant. Gândirea raţională
câştigă tot mai mult spaţiul public şi privat, iar spiritul de controversă şi
critică naşte atitudini militante, provocând distanţarea de morala teologică.
Discursul religios, dominant până acum, scade ca intensitate şi importanţă, dar
nu ca semnificaţie. Sacrul intră în declin, iar raţiunea îl relativizează,
determinându-l să se retragă în apărare. Inclusiv Statul se desacralizează
treptat, devenind un agent al laicizării societăţii şi comportamentelor.
Detaşarea de religie a determinat modificarea raporturilor cu Dumnezeu şi
Biserica. Schimbările mentale au dus la o „criză şi un recul al angajamentelor
religioase fundamentale“[21].
Ştiinţele, în general, au adus Cerul mai aproape de Pământ, dar nu şi pe
Dumnezeu mai aproape de om. Savantul sau omul de rând trăiesc la intensităţi şi
cu argumente diferite dilema fidelităţii faţă de credinţa creştină şi a
prezenţei unui Dumnezeu tot mai îndepărtat. Sentimentul religios necondiţionat
se temperează în secolul indiferentismului religios, iar „omul are, în cel mai
fericit caz, doar atâta credinţă cât să şi-o poată păstra, dar nu atâta cât să
şi-o mai schimbe“[22].
Biserica Catolică, în cadrul Contrareformei, a refuzat constant să-şi reconsidere
doctrina seculară bazată pe credinţă şi supunere necondiţionată, pe
recunoaşterea unei autorităţi divine, pline de mister şi superioară tuturor
celorlalte autorităţi pământene, pe instituţii şi ierarhii sacralizate.
Dintre toate formele de sociabilitate
ale „Secolului Luminilor“, Francmasoneria rămâne, de departe, cea mai amplă,
cea mai răspândită, cea mai stabilă, cea mai atractivă şi cea mai de temut.
Chiar şi o imagine parţială şi o analiză sumară ne relevă impactul neîndoielnic
avut asupra societăţii şi contribuţia ei la formarea şi modelarea opiniei publice. În căutarea
adevărului şi a libertăţii, Francmasoneria este mai mult decât un „spaţiu
închis“, eventual un „appendix“ al „Secolului Raţiunii“, care produce şi afirmă
idei. Este o adevărată instituţie a „Vechiului Regim“, în care filonul
revoluţiei în gândire şi ştiinţe, cartezianismul, devine cunoscut şi acceptat
şi, în acelaşi timp, obiect de propagandă. Ca laborator al unor proiecte şi
practici angajante, pledând pentru gândirea independentă, Francmasoneria este
şi parte componentă a revoluţiei individuale. Ea îmbină raţiunea cu critica,
intuiţia cu imaginaţia, curiozitatea cu voinţa, binele cu frumosul, discreţia
cu iubirea aproapelui. Ea contribuie, deci, la afirmarea de sine prin
modificarea sensibilităţilor individuale şi colective. Francmasoneria, „faţa
invizibilă“ a „Secolului Luminilor“, construieşte în jurul ei, cu răbdare şi
perseverenţă, un spaţiu comun de afirmare şi exprimare pentru un anumit public,
tăcut şi discret , educat în „spiritul secolului“, care nu este nici elitist,
dar nici nu se identifică cu poporul de rând. Cu alte cuvinte, se adresează
unei „clase de mijloc“, alfabetizate şi cu „spirit capitalist“, interesată în
primul rând de libertăţile civile şi de afirmarea socială prin meritul
personal. Paradoxal sau nu, într-un secol al dezvoltării şi diversificării
formelor de comunicare, forţa sociabilităţi francmasonice a stat în „pasiunea
secretului“ şi în raţiunea critică. Prin caracterul său „ocult“, ea a trezit
resentimente colective, dar, în aceeași măsură, prin rolul ei novator a activat
conştiinţe.
⃰
„Cine
cercetează vocabularul politic al unor scrieri din epoca Luminilor – spune
R. Munteanu - , constată că în nici o
altă perioadă istorică mai veche nu au revenit cu atâta intensitate în limbajul
operelor anumite concepte ca acelea de egalitate, libertate, drept natural,
suveranitate a popoarelor, democrație, despotism luminat etc.“[23].
Natura, cu alcătuirea ei firească și
armonică devine modelul și termenul de referință cel mai frecvent întâlnit la
gânditorii iluminiști. De la Rousseau până la Mably și Dinicu Golescu, natura
este văzută ca o mamă a umanității. De aceea, tirania, abuzuril, actele de
asuprire sunt considerate de către toți gânditorii iluminiști manifestări
nefirești, care contrazic legile naturii.
„Gândirea
Luminilor din secolul al XVIII-lea pune la loc de cinste statul, în măsura în
care este o gândire politică – scrie P. Chaunu. Filosofia naturală mecanicistă s-a născut dintr-o extindere analogică
paradoxală: aplicarea la natura creată de Dumnezeu a tehnicilor, metodelor și
rețetelor artei inginerești a Renașterii (...).
Criza de
conștiință europeană este, în primul rând, aplicarea demersurilor revoluției
științifice la sectorul rezervat până atunci unui comportament tradițional, în
ciuda propunerilor lui Machiavelli și Bodin; evidența rațională și seducția
exercitată de ideile clare, căutarea legalității în observația metodică a
aparențelor, iată calea fiilor lui Descartes și a fiilor lui Bacon.“[24]
Cei mai mulți filosofi, oameni de
știință și scriitori din „Epoca Luminilor“ au vocația unor adevărați
reformatori ai societății. În numele unor idealuri social-politice generoase și
echitabile, ei încearcă să schimbe temeliile vechii orânduiri sociale și să
instaureze o lume nouă, așezată pe baze raționale. Acest spirit meliorist care
conferă modului lor de gândire un caracter militant, evidențiază o concepție
nouă despre individ, societate și instituții, menite să contribuie la
emanciparea ființei umane, la statuarea unor raporturi echitabile între
conducători și popoare, între indivizi și sistemul social, politic și
instituțional. „Într-o asemenea perioadă
– scrie R. Munteanu –, când însăși
filosofia își propunea să contribuie la realizarea fericirii oamenilor,
gândirea capătă un accentuat caracter normativ și formativ. De aceea, trecerea
de la filosofia teoretică la gândirea practică, cu efecte imediate asupra
vieții sociale, apare ca un fenomen absolut legitim.“[25]
Cauzele nedreptăților sociale, ale
inegalității dintre indivizisau dintre popoare, ale stărilor de înapoiere, ale
asupririi oamenilor de către conducători erau căutate în toate modurile de
alcătuire a societății din acea vreme, precum și în genul de reglementare a
raporturilor dintre categoriile sociale, a legislației pe care aceasta se
întemeia. Filosofia practică a epocii ducea spre concluzia că oamenii nu sunt
buni sau răi în sine, că privilegierea unora și oprimarea altora nu este o
fatalitate istorică, ea nefiind conformă cu cele mai elementare legi ale
naturii. În cartea sa De l’Esprit,
apărută în 1758, Claude Adrien Helvétius arăta că atât viciile, cât și
virtuțile unui popor sunt o consecință directă a legislației sale.
Autorul ale cărui reflecții filosofice
cu o anumită coloratură scientistă au o largă audiență în „Secolul Luminilor“
este Charles Louis de Secondat Montesquieu (1689-1755). L’ Esprit de lois (1748) reprezintă o lucrare de căpătâi la care
contemporanii săi fac numeroase referințe. Teoria climatului, formulată aici de
Montesquieu, va găsi diverse zone de aplicare, atât în considerațiile despre
legi, cât și în cele privitoare la sistemele de guvernare. Montesquieu nu
concepe legea ca un element imuabil. Potrivit concepției sale, ea trebuie
relaționată cu o serie de factori care țin de climă, civilizație, moravuri, de
unde rezultă caracterul său relativ, dinamic, permițând adaptarea de la o țară
la alta, în funcție de un anumit context specific.
Pe această cale evoluează și
opiniile lui Jean Jacques Rousseau (1712-1778), al cărui spirit radical mai
pronunțat îl conduce spre soluții democratice mult mai tranșante. În Le Contrat social (1762), autorul
evidențiază rolul imens al legilor în alcătuirea unei societăți bazată pe
principiul egalității, precizând însă că numai acele legi sunt valabile care au
fost ratificate de întregul popor.
Reflecțiile despre lege sunt în cele
mai multe cazuri corelate cu cele despre dreptul natural. Acesta este
argumentul suprem cu care iluminiștii combat privilegiile aristocrației,
regimurile tiranice și arbitrare, precum și pretențiile monarhilor absoluți
care-și întemeiau puterea nelimitată pe dreptul divin. Pe tot parcursul celui
de-al XVIII-lea veac, dreptul natural vine în conflict atât cu dreptul divin, cât
și cu dreptul pozitiv. Acest fapt ni se pare firesc. Scriitorul și filosoful
francez B. Groethuysen, autorul unei Philosophie de la Révolution française (1956), precizează, pe
bună dreptate, că dreptul pozitiv, consemnat în actele de arhivă, justifică pretențiile
aristocrației. Spre deosebire de acesta, dreptul natural este conceput de către
iluminiști ca o rezultantă a naturii umane, fiind prezent în conștiința tuturor
oamenilor, de unde și caracterul său veșnic și universal valabil.
Principiul
dreptului natural este asociat pe tot parcursul acestor ample dezbateri cu
conceptul de egalitate naturală. Trebuie să precizăm de la început că
acest concept a fost privit în permanență dintr-o dublă perspectivă. Egalitatea
naturală este apreciată de iluminiști ca o stare originară a omenirii, într-o
epocă patriarhală, în vreme ce egalitatea socială, care se confunda la început
cu cea naturală, apare ca un deziderat, ca un principiu revendicat, pe care
evoluția istoriei și diviziunea societății în categorii sociale l-a anulat.
Este cunoscut faptul că acest concept de egalitate naturală nu apare pentru
prima dată în „Epoca Luminilor“. În secolul al XVII-lea, este întâlnit atât la
Hugo Grotius, cât și la Thomas Hobbes, însă acest concept teoretic devine un
adevărat instrument de luptă abia în „Epoca Luminilor“.
Iată
ce notează A. Soboul, un reputat istoric al Revoluției franceze și al epocii
napoleoniene: „În timp ce Montesquieu socotește că puterea nu trbuie să
aparțină decât aristocrației, iar Voltaire o rezervă marii burghezii, Rousseau
dorește eliberarea sărmanilor, iar puterea o hărăzește întregului popor.
Statului îi atribuie doar rolul de a reprima abuzurile proprietății
individuale, de a menține echililbrul social prin legiferarea moștenirilor și
prin imopozitul progresiv. Această teză egalitatră pe plan social, ca și pe
plan politic este o idee nouă în secolul al XVIII-lea; ea îl opune iremediabil
pe Rousseau lui Voltaire și enciclopediștilor.“[26]
Cele
mai multe teme abordate de gândirea social-politică din „Epoca Luminilor“
evidențiază caracterul ei istorist. Preocuparea pentru instaurarea unei
legislații moderne cu un caracter pur rațional reliefează necesitatea unei
continue raportări la dreptul natural. Aceeași metodă istoristă, utilizată mai
cu seamă pentru funcția ei exemplificatoare, este pusă la contribuție pentru a
configura un model de guvernare ale cărui criterii, cristalizate într-un timp
mitic, au scopul de a demonstra un sistem ideal de guvernare în epoca modernă.
În acest sens, mitul „contractului social“ a constituit modelul originar în funcție de care erau căutate
criteriile de stabilire a raporturilor dintre popoare și conducătorii lor.
Teoria contractualistă reprezintă doar începutul unei ample și îndelungate
discuții despre sistemul ideal de guvernare. Indiferent însă de opțiunile
scriitorilor și ale filosofilor iluminiști, toate aceste puncte de vedere
subliniază o atitudine antidespotică foaret pronunțată.
Preocupați
de emanciparea oamenilorprin reforme politice și culturale, gânditorii iluminiști
nu au neglijat niciodată formarea lor intelectuală și morală. De aceea, ni se
pare firesc ca odată cu eflorescența filosofiei teoretice, preocupările pentru
morală și educație să sporească aproape în aceeași măsură. Gânditorii
iluminiști se consideră ei înșiși niște pedagogi ai popoarelor, de aceea
lecțiile despre educație pot fi întâlnite în cele mai multe scrieri ale lor.
În
eseurile despre fericire publicate în cursul secolului al XVIII-lea, se poate
constata că niciodată nu s-a scris atât de mult pe această temă ca în „Epoca
Luminilor“. Idealul realizării fericirii reprezintă o preocupare atât de
stăruitoare, încât unii gânditori din această perioadă, precum Christian Wolff
și Friedrich Christian Baumeister, au considerat că scopul filosofiei practice
nu poate fi decât realizarea acestui ideal. Profesorul de la Sorbona R. Mauzi,
autorul unei lucrări de referință, L’idée du bonheur
dans la littérature et la pensée françaises au XVIIIe siècle, apărută în 1960,
remarca, pe bună dreptate, faptul că fericirea „constituie una din ideile forță care animă toată epoca și se
răspândesc în toate direcțiile“.
Situat
între solitudine și angajare în viața socială, traumatizat de superstițiile
ignoranței, solicitat de evenimente sau cuprins de spleen, incitat de reacțiile intelectuale și cenzurat de rațiune,
omul „Epocii Luminilor“ trece printr-un lung coridor de ispite până să atingă
idealul unei existențe fericite.
Note
bibliografice
1. N.
LIU, Revoluția franceză – moment de
răscruce în istoria umanității, București, 1994, p. 9.
2. P.
HAZARD, Gândirea europeană în secolul al
XVIII-lea. De la Montesquieu la Lessing, București, 1981, pp. 36-37.
3. L.
BLAGA, Gândirea românească în
Transilvania în secolul al XVIII-lea, București, 1966, p. 109.
4. D.
PRODAN, Supplex Libellus Valachorum,
ed. a III-a, București, 1984, p. 281.
5. Ibidem, p. 282.
6. R.
CHARTIER, Originile culturale
ale revoluţiei franceze, Timișoara, 1998, p. 181.
7.
C. JACQ, Francmasoneria – istorie și inițiere, București, 2005, p. 127.
8.
Constituțiile lui Anderson, București, 6006 A.: L:, p. 9.
9. M. C. JACOB, Living
the Enlightement: Freemasonry and Politics in Eighteenth-Century Europe,
New-York, 1991, p. 270.
10.
L. NEFONTAINE, Francmasoneria. Secretele Frăției, București, 2007, pp. 38-39.
11.
R. CHARTIER, op. cit., p. 181.
12. D.
ROCHE, La France des Lumières,
Paris, 1993, p. 392.
13. J. P. JESSENNE, Revolution et Empire. 1783–1815,
Paris, 1993, p. 15.
14. D. POULOT, Les Lumiè, Paris, 2000, p. 199.
15. R.
CHARTIER, op.cit, p. 182.
16. D. GOODMAN, Sociabilitè, în V. FERRONE, D. ROCHE, Le monde des Lumières, Paris,
1999, p. 255.
17. D. ROCHE, op.cit, p. 393.
18. D. ROCHE, Le siècle de Lumières en provence.
Academies et academiciens provinciaux 1680–1789, I, Paris, p. 273.
19. R. HALÉVI, Les loges maçonniques dans la
France d’Ancien Régime aux origines de la sociabilité démocratique, Paris,
1984, pp. 79-80.
20. G. GAYOT, La francmaçonnerie française,
Textes et pratiques (XVIII-XIX siècles), Paris, 1991, pp. 170-171.
21. D.
ROCHE, La France des Lumières, p. 528.
22. P. CHAUNU, Civilizaţia Europei clasice,
II, Bucureşti, 1989, p. 249.
23. Iluminismul, I, București, 1971, p. XL.
24. P. CHAUNU, Civilizația Europei în secolul Luminilor, I, București, 1986, pp.
251-252.
25.
R. MUNTEANU, Cultura europeană în epoca Luminilor,
București, 1974, p. 114.
26. A. SOBOUL, Revoluția Franceză (1789-1799), București, 1962, p. 53.
Prof. Cătălin MOCANU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu