ADRIAN
BOTEZ, La prohodul bradului –
re-găsirea autenticității ego-ului prin extincția lumii
Cătălin MOCANU
Mereu
inovator prin mijloacele de expresie și forța de sugestie, poetul ADRIAN BOTEZ
surprinde cu un nou volum de versuri, intitulat La prohodul bradului,
Editura RAFET, Râmnicu-Sărat, 2013. Critica literară va fi, fără îndoială,
contrariată atât de noutatea și, uneori, duritatea imaginilor poetice, cât, mai
ales, de tema TANATICĂ a volumului, îndeobște cunoscându-se că Adrian Botez
este un poet solar, vitalist, punând credința la baza raporturilor sale cu
Dumnezeu și cu Neamul.
Cel mai
recent volum de poezii este, așa cum am precizat, străbătut de ideea morții și
inaugurează o „estetică a urâtului“ în creația poetică a lui Adrian Botez. Nu
este vorba despre o „moarte particulară“, ci despre extincția acestei lumi
imperfecte pe care poetul o percepe ca insuportabilă și o respinge. Poet
oximoronic, Adrian Botez anunță încă din titlul volumului gravitatea temei abordate: prohodul
bradului înseamnă dispariția unei lumi care, prin esența ei, nu poate
dispărea, cea mai bună dintre lumile
posibile, dar care, în timp, s-a alterat. Bradul slujește drept simbol
pentru caracterul ciclic al evoluției cosmice – moarte și regenerare –, înlesnind comuniunea între cele trei niveluri
ale cosmosului: cel subteran, prin rădăcini; suprafața pământului, prin trunchi
și crengile de la bază; înaltul, prin ramurile dinspre vârf:
„vin
vremi pitice – ne-apărăm sub Cruce/n-avem urmași împătimiți de jaruri:/cu noi –
sub glie-un ev întreg se duce...“ (Bradul).
Poemele
acestui volum aduc, neîndoielnic, o schimbare de accent, dacă nu de stil. Deși
nu se poate vorbi de o manieră propriu-zis expresionistă, se poate, în schimb,
adeveri o atitudine expresionistă față de lume și viață, prin hipertrofierea
eului, re-crearea lumii prin cuvânt, aspirația spre Absolut, angoasa
existențială:
„între
întunericul dimineții de iarnă - și/tot mai grăbit – întunericul serii de iarnă
– se întinde/somnul meu – căruia numai năucii/nebunii de frunte i-ar putea
zice/viață“ (Ființă de muzeu al
viitorului).
Toate trăirile culminează în sfera spirituală.
Această forma mentis ține, la nivel
ontic, de un temperament, de o structură, de un anumit mod de a simți, de a
înțelege și de a reacționa, constituindu-se, în cele din urmă, într-un anume
comportament, tot atât de valabil pe plan metafizic, cât și pe planul
imediatului cotidian.
Mai
mult decât în cazul celorlalte volume, poeziile din volumul de față se disting
printr-o serie de proprietăți specifice
centrate pe limbaj. Discursul poetic atrage atenția asupra lui însuși, se
autovizează, dar nu ca fapt în sine, ci pentru a potența substanța poetică și
mesajul. El se impune ca evidență textuală ce iradiază un murmur de sensuri,
imposibil de „tradus“, adică de transpus în expresii echivalente semantic.
Trecerea lui într-o altă expresie devine iremediabil altceva, artisticitatea i
s-ar pulveriza, pentru că literaritatea sa se realizează la nivelul expresiei
lingvistice unice:
„ninge
funingini voința – chircesc/zei sub pernă – să nu mi-i afle
spre-osândă/Starețul Nopții: odios/Miezul de Noapăte – căscând guri de/balauri
căzuți din banal – plictisiți de/sângele care apă se face: e tot noapte – noapte
– mereu/numai/noapte – totuși înafara tuturor socotelilor de diavoli: mă pitesc
adânc îmblănit – în/lătratul cel ritmic – precum motoarele duduind ale/morții:
vesel – sardonic – huhuie toată șleahta-mbuibată/de-anunțuri/funebre – a
câinilor cerberi“ (Noapte înafară).
Caracteristica
esențială a dicțiunii în acest volum este asumarea ei integrală de către un ego care se autoexprimă, se confesează
direct, prin enunțuri-„înștiințări“ cu o abundență de verbe la persoana întâi:
„privesc“, „am iubit“, „sunt“, „am trăit“ ș.a.m.d. Verbele „înștiințează“ că ego-ul, autorul explicit al enunțurilor,
se află într-o situație existențială unică („situație-limită“, cum ar spune K.
Jaspers), situație procesuală în care se contemplă, activ, în însuși procesul
autoexprimării. Autoscopia și autoexprimarea sunt nuanțe ale unui proces unic
ce se manifestă simultan și se întregesc reciproc. Pe măsură ce autoexprimarea
progresează, autocontemplarea se nuanțează, iar aceasta, la rândul ei,
stimulează productivitatea textuală. Subiectul și obiectul contemplării,
paradoxal, coincid. Ego-ul îsi
contemplă propriul ego, sinele încearcă să se clarifice pe sine. Ego-ul încearcă să-și vadă dimensiunile invizibile ale Ființei, elementele sale de profunzime,
cu rădăcinile lor arhetipale, pe care doar le „simte“.
Relaționarea
celor două planuri primordiale ale poemelor volumului – viața care repugnă și
moartea implacabilă, dar salvatoare – este impulsul unui întreg sistem de
corespondențe și opoziții, susținute, la nivelul formativității, de sistemul de
imagini, simboluri și motive. Motivul morții implacabile este elementul
structurant al volumului, ceea ce cu ușurință iese în evidență și din faptul
că, la nivelul discursului poetic (cel al tehnicii comunicării) motivul apare
ca laitmotiv:
„aprinde
o lumânare pentru mine/omule: sunt un suflet pierdut - și/la lumina ei voi
ajunge acolo unde/nu știu“ (Aprinde o
lumânare pentru mine);
„trece-o
barză printre trunchiuri retezate/abia-și mișcă betegitele-i picioare:/frigul
morții a-nghițit copacii/frigul morții o curtează s-o doboare...//i-este frică
berzei – astăzi - și să zboare/până și văzduhu-i sufocat gunoaie/întunericul ne
șterge orice zare/din apocalipsă – nici măcar o ploaie!//ne-am umflat
de-otrăvuri preparate/curge fierul până peste buze:/nu mai vreau nici berze
degerate//nici strigoaice sângerând lehuze.../obosirăm – Doamne – de atâta
viață/focul cadă peste planetara piață!“ (Barza
și apocalipsa).
Asemenea
reflecții privind semnificația
metafizică a poeziilor provoacă însă reverberații speculative, care învăluie și
problematizează condiția ontologică a cititorului însuși. Acesta se vede, deodată,
pus în situația de a-și defini propria atitudine față de viață, moarte,
misiune.
Revenind
la „estetica urâtului“... Poetul recurge la ea pentru a conferi greutate sentimentelor pe care le
comunică și pentru a amplifica grotescul lumii:
„distinși
mârlani și sfinte curve/voi funcționați ca vomitiv:/umplând cu balegi bleaga
urbe/treziți în mine-un primitiv//smerind blenoragia voastră/cu snob potop de
avuții/cu sifilis – lepra cea castă:/sunteți model de măreții!“ (Început de discurs);
„...canalii
cu vaste-ntinsori de ucigașă/ indiferență – ipocriți cu slinul atârnând –
precum/țurțurii și mălura și ostroavele de muci – pe limbă pe ochi pe urechi
pe/cerdac și pe creier...“ (Dumnezeu de
peste gard).
Poemul
care încheie volumul, Nou legământ necesar, poate constitui un
crez poetic, dar și o justificare a
condiției umane însetate de Absolut și tragică prin conștiința propriei
finitudini:
„năvălesc
florile în cântecul meu/ năvălesc florile – prin ferestre și pori/dezinvolt –
flori de măr cu coroane de nori/a fi alb povestesc cât fi-va de greu//oricât de
mult m-au plecat înspre luturi/necazuri și lepre – revolte și spini/nu pot a
uitare de viermii din fluturi/nu pot a zăcère – când seceră vini//Hristoase-al
unirii – Hristoase-al iubirii/nu pot să trădez lucrarea de îngeri/nu vreau a Te
face din nou ca să sângeri//în inimă-mpiedic prigoana-amintirii/...seninul din
ceruri îl chem pe pământ: cu toate voi face un nou legământ“.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu