ANGOASĂ ȘI
MESIANISM CULTURAL
ÎN RUSIA VEACULUI AL XIX-LEA
RUSIA:
un imens spațiu etno-lingvistic întins pe două continente și limitat de Cercul
Polar de Nord, paralela de 50º, Mările Behring, Ohotsk și a Japoniei și
meridianul de 30º; RUȘII: urmașii vechilor slavi care, dacă este să-l credem pe
un filosof bizantin al veacului al VI-lea, Pseudo-Caesarios din Nazianz, „se
strigau între ei urlând ca lupii“ și care, din veacul al IX-lea, sunt
convertiți la creștinism. „Prin originile sale spirituale, poporul rus este un
popor oriental. Rusia înseamnă Orientul creștin, un Orient care a fost supus
timp de două secole unei puternice influențe a Occidentului, ale cărui idei au
fost asimilate de către clasele cultivate, dar numai de către acestea. Destinul
istoric al Rusiei este unul nefericit, cunoscând odată cu trecerea veacurilor o
dezvoltare într-un soi de ritm catastrofic, dar și o succesiune de tipuri de
civilizație dintre cele mai disparate. În ciuda convingerilor slavofililor,
orice urmă de unitate organică este cu desăvârșire absentă din această
istorie.“[1]
Imensele
teritorii stăpânite de ruși au fost mereu amenințate: fie dinspre Răsărit, de
către năvălirile mongole, în fața cărora Rusia a reprezentat cel mai sigur scut
al Apusului, fie dinspre și de către Occidentul însuși. De-a lungul veacurilor,
s-au putut observa succedându-se cel puțin cinci
Rusii diferite ca structură culturală: Rusia kieveană, Rusia perioadei
mongole, Rusia moscovită, Rusia imperială a țarului Petru cel Mare și Rusia
sovietică. În prezent, vedem proiectându-se configurația spirituală a Rusiei
postcomuniste, având un destin căruia, deocamdată, nu i se poate preconiza
sensul.
N.
Berdiaev era de părere că nu se poate vorbi despre „cultură tânără“ într-o țară
străveche, ori să încerci a pretinde că aceasta a rămas pe jumătate barbară
până nu demult: „Într-un anumit înțeles al cuvântului, Rusia este țara unei
civilizații străvechi. Capitală de principat, Kievul cunoscuse o cultură mult
mai avansată decât cea a Occidentului din aceeași perioadă; încă din veacul al
XIV-lea adăpostea o școală clasică de picturi de icoane și se putea mândri cu o
arhitectură remarcabilă. În domeniul artelor plastice, Rusia moscovită a
continuat această tradiție, ajungând la perfecțiune în privința stilului, dar
și la un mare rafinament în execuție. Influențele orientale erau vădite, fiind
vorba de arta unui regat tătar creștinat. Civilizația moscovită se va elabora
extrem de lent, luând naștere din rezistența tradițiilor autohtone împotriva
occidentului latin. Nu existau gânditori de seamă, vremurile fiind vitrege
pentru viața intelectuală, dar aceasta va ști să se exprime într-un stil
plastic pe care nu-l va putea regăsi mai târziu nici măcar Rusia lui Petru,
acea nouă Rusie, dezmeticindu-se în sfârșit întru verb și gândire; se va naște
o mare literatură, vestitoare a adevărului social, dar care va fi lipsită cu
desăvârșire de unitate, ca și de acel stil pe care îl avusese cândva.“[2]
Acestea
sunt contrastele sufletului rusesc, care au determinat complexitatea destinului
istoric al Rusiei, ca și lupta care s-a dat întotdeauna în civilizația rusă
între elementele orientale – legitime, de altfel – , și cele occidentale – cu pretenții de
legitimitate. Acest suflet, înțelegând o forma
mentis, a fost creat de către Biserica Ortodoxă, purtându-i pecetea
exclusiv religioasă care a subzistat atât la nihiliști, cât și la comuniști.
Acestei înclinații religioase a oricărui rus i se va adăuga un element natural
covârșitor, venind dinspre imensitatea pământurilor rusești, dinspre
nesfârșitul stepei: „Simțul naturii, ca și cel al unor curente obscure a fost
dintotdeauna mult mai dezvoltat la ruși decât la apuseni și mai ales decât la
cei de origine latină, ajungându-se într-astfel – pe de o parte – la un
păgânism natural și dionisiac, iar pe de alta – la un ascetism ortodox de
sorginte bizantină, la nostalgia lumii de dincolo de moarte. Se pare că numai
un rus e în stare să împace înlăuntrul său aceste două elemente“[3] – spune
Berdiaev.
Felul
în care s-a format poporul rus din punct de vedere religios îl va fi înzestrat
cu trăsături cu totul aparte: ascetismul, dogmatismul, puterea de a îndura
suferințe și sacrificii în numele unei credințe, oricare ar fi aceea, ca și
îndreptarea către Transcendent, exprimată prin credință în veșnicia lumii de
apoi sau într-un viitor realizabil în chiar această lume. Uneori, energia
religioasă a sufletului rusesc cuprinde o aspirație înspre țeluri care n-au
nimic religios în ele, dar sunt sociale prin excelență. Dar dată fiind formația
lor dogmatico-religioasă, rușii nu vor încete niciodată să fie ortodocși:
eretici, apocaliptici sau nihiliști.
Pentru
a releva sensul angoasei și a mesianismului cultural rusesc, este necesar să
precizăm conținutul acelei manifestări originale pe care rușii au numit-o intelighenție. Deși în mod curent
„intelighenție“ și „intelectualitate“ sunt socotite sinonime aproape perfecte,
primul termen denumește o realitate socială și ideologică existentă numai în
Rusia. „Intelighenția, scrie Berdiaev, ar trebui să fie mai degrabă comparată
cu un ordin monastic, cu o sectă care-și are propria sa morală, extrem de
intransigentă, o anumită concepție despre lume, la care nimeni nu mai poate
renunța, obiceiuri și deprinderi, reguli cu totul aparte, mergând până la un
anumit aspect fizic mulțumită căruia adepții săi se vor recunoaște între ei.“[4]
Discuția
este mai complexă și necesită o analiză mai aplicată. Trăsătura cea mai
interesantă a liberalismului în Europa sud-estică constă în asimilarea
preferențială a ideilor liberale din Occident, criteriile de selecție fiind
întemeiate pe o percepție de non-interferență cu ordinea politică structurată
la nivelul sistemului instituțional. Unele țări au reușit să asimileze în
formule specifice ideile liberale, în vreme ce altele au rămas, atât la nivel
ideatic, cât și la nivelul politicilor concrete, destul de departe de un model
pe care l-am putea eticheta drept „liberal“. Reprezentativ pentru perspectiva
inadaptării este cazul Rusiei, care ne oferă tabloul unui spectru de idei
autohtone și idei de import, de tip liberal, care nu reușesc să se asambleze
sistematic la nivelul unei doctrine politice de aceeași factură.
La
începutul veacului al XIX-lea, solitudinea și izolarea primilor ruși cultivați
și însetați de libertate compuneau un tablou cu totul aparte într-o societate
tradiționalistă. După anul 1825 – revoluția „decembriștilor“ – , Rusia trece
printr-o perioadă de mari frământări. Intelectualitatea rusă este dominată de
romantism și de idealismul german, precum și de apartenența la masonerie.
Revoltată și dezrădăcinată, gândirea rusă se va bucura în cursul secolului al
XIX-lea de un fel de libertate interioară care nu se va împiedica de trecut sau
de tradiție.
Două
mari curente s-au dezvoltat în prima jumătate a veacului al XIX-lea în cultura
rusă: curentul slavofil și curentul
occidentalist. Aceste două mari curente de idei s-au împletit în lupta
continuă de-a lungul întregii culturi ruse.
1.Ce înseamnă
„slavofilism“ este ușor de ghicit:
iubirea de slavism, iubirea de rasa slavă, pasiunea pentru geniul slav, în
speță pentru geniul rus. Un punct care de la început îi apropie pe slavofili și
occidentaliști este constatarea că Rusia reprezintă ceva cu totul deosebit de
Europa. Dacă occidentaliștii văd această deosebire de Europa ca o înapoiere a
ei, slavofilii, dimpotrivă, văd în această deosebire superioritatea Rusiei față
de Europa. Direcția slavofilistă, în
raport cu direcția occidentalistă, revoluționară, este o direcție
tradiționalistă. În vreme ce occidentalismul socotește Rusia un fel de tabula rasa pe care trebuie clădit un
edificiu, cu totul european, după legile culturii universale (occidentale),
slavofilii consideră Rusia o lume cu totul aparte față de Europa, care cuprinde
în sine toate posibilitățile unei dezvoltări de cultură epocală.
Slavofilismul
a fost întemeiat în prima jumătate a veacului al XIX-lea de către IVAN
KIRIEVSKI (1806-1856). „Originea ideii slavofile, mai bine zis originea
mesianismului, a ideii mesianice rusești, e de căutat în veacul al XVI-lea“[5] – este de părere
N. Crainic. O legendă spune că un călugăr, Filotei din Pskov, a visat pentru
viitor gloria celei de a treia Rome, care nu era alta decât Moscova, și a
povestit visul în scrisoarea către țarul Ivan al IV-lea cel Groaznic (în jurul
anului 1525). După ce a doua Romă, Byzanțul, a căzut sub turci la 1453, gloria
lui a trecut și a născut în Rusia cea de-a treia Romă. Toată această doctrină a
mesianismului rus, pus pe seama viitorului, este sădită în aceste idei
legendare izvorâte din visul călugărului Filotei.
Pentru
Kirievski, Rusia este o lume aparte față de Occident. „În Occident, spune el,
domină știința, în Rusia domină credința.“ În Occident domină critica, în Rusia
domină tradiția. Din perspectiva atitudinii omului, este o diferență
fundamentală între creștinismul occidental – catolic, protestant - și
creștinismul oriental, reprezentat de Ortodoxia rusă. Catolicismul - și aceasta
e marea carență pe care i-o găsește Kirievski – caută să înțeleagă cu rațiunea
conținutul revelației, adevărul ei absolut. Spre deosebire de catolicism,
Ortodoxia caută să înțeleagă absolutul Adevărului revelat nu prin rațiune, ci
prin directă pătrundere mistică.
În
cazul lui Kirievski, avem de-a face cu un filosof al culturii și al istoriei,
concomitent. El își fundamentează ideile pe considerații asupra istoriei, în
sensul cercetării diferențierii totale între cultura orientală și cea
occidentală. El găsește că pricinile acestei diferențieri stau în originile
vechi ale acestor două lumi, ale acestor două culturi. „Cultura occidentală,
apune Kirievski, se bazează pe Roma autentică“. Această „Romă autentică“ era o
instituție juridică dominată de ideea de a stăpâni pământul. Caracterul acesta
juridic-materialist stă la baza culturii occidentale, având de la început
această pecete de materialism care o va duce treptat la putrefacție (idee
susținută, așa cum se știe, și de O. Spengler). Cultura rusă orientală are la
bază Atena autentică. Rusia a moștenit de la Byzanț idealismul întreg,
desfacerea de lumea pământească a vechii Atene, a idealismului filosofilor, iar
această origine i-a dat caracterul idealist și forța în virtutea căreia se va
putea dezvolta în viitor această cultură, până când va ajunge să stăpânească
pământul,pentru că din moment ce cultura occidentală este o cultură coruptă,
asemănându-se cu vechea cultură romană, care la un moment dat a căzut, tot așa
de iremediabil, ea nu se poate regenera decât prin noua cultură primitivă. Or,
această cultură primitivă n-o poate da Europei decât Rusia.
Kirievski,
care trăiește în epoca romantismului, în vremea când în Europa se proclamă
geniul creator al popoarelor, vede izvorul acestei culturi rusești în forțele
creatoare care se vor ridica în viitor din poporși care vor da naștere unei
mari culturi care va putea cuceri Europași o va putea regenera cu forțele noi
pe care le va aduce.
Al
doilea mare gânditor al slavofilismului este ALEXEI S. HOMIAKOV (1804-1860). Dacă
Kirievski este filosoful culturii al slavofilismului, Homiakov este teologul
acestei mișcări. Cugetarea lui evidențiază, comparativ cu catolicismul și
protestantismul, superioritatea Ortodoxiei. Pentru el, ca și pentru Kirievski,
religia este conținutul și fundamentul întregii ființe umane. Dintre toate
valorile pe care le creează cultura umană, niciuna nu se poate compara cu
valoarea religioasă. „Credința, spune el, este forța motrice a istoriei
universale“. Această istorie universală, consideră Homiakov, este condusă de
două principii contrare: principiul necesității materiale și cel al libertății
spirituale.
Homiakov
dezvoltă o întreagă doctrină despre Biserica Ortodoxă. „aracteristica Bisericii
este universalitatea și unitatea ei“, afirmă Homiakov. Însemnătatea Bisericii
nu stă în numărul credincioșilor, ci în spiritul unitar care o domină. Acest
spirit unitar, universal și absolut, este Duhul Sfânt, acel principiu care dă
unitate Bisericii. Prin urmare, Biserica are un caracter nevăzut.
Ideea
sa generală este sobornost, viața în
comuniune cu Biserica. Dacă un credincios se pierde, se pierde mereu izolat.
Dacă, în schimb, trebuie să se salveze, se salvează în comuniune cu ceilalți,
în Biserica în care „el nu se mai regăsește în slăbiciunea izolării sale, ci în
forța unirii sale spirituale și intime cu frații săi și cu Mântuitorul său“.[6]
În
Biserică, omul „se regăsește în perfecțiunea sa sau mai degrabă aici regăsește
ceea ce este perfect în el, inspirația divină care se pierde constant în
necurăția grosolană a oricărei existențe individuale. Această curățire se face
cu ajutorul puterii invincibile a iubirii reciproce a creștinilor întru Iisus
Christos, pentru că această iubire este duhul lui Dumnezeu“.[7]
Ceea
ce decurge pentru doctrina slavofilă este că poporul care aparține adevăratei
Biserici este chemat să creeze marea cultură care va trebui să regenereze
Occidentul corupt și eretic.
Ceea
ce se constată ca o caracteristică generală este faptul că, pe câtă vreme
socialiștii occidentali privesc Răsăritul
față de Occident sub raportul civilizației materialiste, slavofilii
privesc acest raport în special din punct de vedere religios. Pentru
doctrinarii slavofilismului, Occidentul va apărea mereu sub forma
creștinismului alterat și deteriorat, adică a catolicismului și a
protestantismului.
2.Curentul occidentalist are două
subdiviziuni: una a curentului liberal și cealaltă a curentului catolicizant.
Gânditorii, scriitorii, agitatorii ruși care se înscriu în acest curent vor o
integrare a Rusiei în cultura și în formele de viață occidentale.
Occidentalismul, fie liberal, fie catolicizant, pornește de la o convingere
inițială, și anume că Rusia, în imensitatea ei, este un fel de tabula rasa, pe care trebuie construită
o cultură, o societate și un stat care să corespundă formelor sociale,
politice, culturale și de civilizație occidentală.
VISSARION
G. BELINSKI (1811-1948) a fost omul primei jumătăți de veac XIX, aparținând
generației slavofililor și occidentaliștilor, întruchipând prototipul
intelighenției revoluționare. Din punct de vedere moral, avea trăsăturile
tipice ale intelighenției: intoleranța și fanatismul.
Principiul
de căpătâi promovat de Belinski constă în afirmația că rușii sunt un popor
ateu, deși, până și el, credea încă într-un Christos al sărmanilor și
suferinzilor. Cele două „forme de relief“ esențiale ale fizionomiei mișcării
narodnicilor sunt prezente și în cazul lui Belinski: pe de o parte, credința în
superioritatea ființei umane, pe de alta, principiul colectivității și al
organizării socialiste a societății.
Primul
care a manifestat preocupări legate de o gândire originală a fost PIOTR I.
CEAADAEV (1794-1056). Pe câtă vreme scriitorii liberali promovau o formulă de
civilizație a Rusiei pe cale revoluționară, curentul catolicizant vedea
ridicarea Rusiei, salvarea ei, chemarea la un nivel de mare cultură și
civilizație prin intrarea ei în formula de viață catolică.
Cele
opt Scrisori filosofice către o doamnă,
redactate în limba franceză, alcătuiesc opera capitală a lui Ceaadaev.
Publicarea Scrisorii întâi în Rusia,
în 1836, a provocat un imens scandal. Învinuit de antipatriotism și declarat
nebun, Ceaadaev a fost ținut sub paza polițienească și supraveghere medicală,
cu domiciliu forțat, având interdicția, până la sfârșitul vieții, de a-și mai
tipări scrierile.
Ceaadaev
a fost un occidentalist, convingerile sale făcându-se auzite asemeni
strigătului izvorât dintr-un patriotism rănit. El va nega istoria țării sale,
gestul său fiind un prototip al negației rusești. Occidentalismul său avea un
fundament religios. El a manifestat simpatii vădite pentru catolicism, în care
vedea o forță istorică activă, organizată, unitară, singura capabilă să asigure
salvarea unei Rusii a cărei istorie îi părea lipsită de orice înțeles, precum
și de orice legături, oscilând între Orient și Occident, fără a ține, în fapt,
de vreunul dintre ele, o lipsă de stil care, după părerea sa, se va reflecta în
clădirile epocii lui Petru cel Mare, pe deplin reprezentative din acest punct
de vedere.
Ceaadaev
era de părere că destinul Rusiei va trebui să însemne o lecție și în același timp un avertisment pentru
celelalte popoare.
ALEKSANDR
I. HERZEN (1812-1870) a fost un occidentalist care i-a combătut pe slavofili în
perioada saloanelor anilor 1840. A fost unul dintre acei ruși care visau cu
pasiune Apusul, făcând parte dintre cei dintâi emigranți și luând contact cu
Occidentul în atmosfera revoluționară a anului 1848. Imițial, a aderat la
interpretările cele mai radicale ale filosofiei hegeliene, în special la ideea
unității dintre gândire și acțiune, dar s-a distanțat de ea în ultimii ani de
viață, refuzându-i poziția istoricistă și reevaluând, în raport cu
occidentalismul originar, caracteristicile „spiritului rus“. Pe plan politic,
Herzen a adoptat ideile socialismului lui Saint-Simon, Fourier și Proudhon, pe
care a încercat să le răspândească și să le traducă într-o manieră proprie în
Rusia, unde, în opinia sa, condițiile socio-economice ale unei lumi încă agrare
ar fi permis realizarea unui alt tip de socialism. Deosebindu-se considerabil
de alți reprezentanți ai stângii, Herzen profesa o filosofie a istoriei extrem
de pesimistă. Nu credea nici în progres și nici în rațiune, ori în triumful
final al Binelui Absolut. Această absență a optimismului etic și ontologic a
constituit în cazul său o trăsătură originală și interesantă. Herzen a prețuit
în cea mai mare măsură personalitatea umană, zdrobită și sfâșiată de mersul
istoriei, punând bazele unui socialism individualist de tip rusesc, al cărui
reprezentant la fel de tipic, în perioada anilor 1870, a fost Nikolai G.
Mihailovski.
Herzen
a continuat să creadă – cel puțin în spirit – tot în Rusia. Oricât de
îngrozitoare ar fi fost sub regimul autocratic al țarului Nicolae I iobăgia și
ignoranța, numai acolo, în Rusia, și în mijlocul poporului rus, va sta speranța
într-o viață nouă, mai bună și eliberată de tarele burgheze. Credința în
poporul rus și în adevărul mujikului va rămâne singura sa nădejde de salvare și
mântuire. El este unul dintre întemeietorii acelei manifestări atât de
specifice Rusiei, care se va dovedi a fi narodnicismul,
mișcare social-politică cu caracter
revoluționar din deceniul al VII-lea al veacului al XIX-lea, care vedea în
țărănime și in intelectualitate singurele forțe sociale capabile să asigure
dezvoltarea Rusiei.
În
ultimă instanță, slavofili sau occidentaliști, toți au fost de fapt doar niște
frați învrăjbiți. Herzen spunea: „ Suntem cu toții asemenea zeului Ianus, cel
cu două fețe, singura noastră dragoste fiind o aceeași Rusie, însă patima
noastră are două înfățișări“. Pentru unii, Rusia era mai degrabă un fel de
mamă, pentru ceilalți – un copil.
În
orice caz, oricare le-ar fi fost ideile, acești intelectuali ai veacului al
XIX-lea, formând elita acelor vremuri, nu mai acceptau să trăiască într-un
prezent care le devenise insuportabil, încercând să evadeze în viitor sau în
trecut. Slavofilii nu făceau decât să evoce o Rusie străveche, ținând de un vis
numai al lor, în vreme ce occidentaliștii visau la un Apus în egală măsură
idealizat. La cei dintâi, nostalgia trecutului era la fel de utopică pe cât
era, la ceilalți, idealul unei Europe cunoscute doar într-o mică măsură.
Note
bibliografice
1.N. BERDIAEV, Originile și sensul comunismului rus, Cluj-Napoca, 1994, p.28.
2.Ibidem, pp. 28-29.
3.Ibidem, p. 29.
4.Ibidem, p. 41.
5.N.
CRAINIC, Dostoievski și creștinismul rus,
Cluj-Napoca, 1998, pp. 72-73.
6.A.
S. HOMIAKOV, L’Église latine et le
protestantisme, Laussane, 1872, p. 116.
7.Ibidem.
Prof.
Cătălin MOCANU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu